Palestine-2020.jpg توطئه‌ای جدید علیه خلق فلسطین!

٢٩ ژانویه ۲۰۲۰

بار دیگر پرده بالا رفت و از پس آن نقشهٔ فجیع آمریکا و اسرائیل آشکار شد.

دیروز بیست و هشتم ژانویه ۲۰٢٠ ترامپ بالاخره پس از سه سال "طرح قرن" خویش را اعلام کرد. این طرح در عمل و در نهایت چیزی از سرنوشت شوم خلق فلسطین عوض نخواهد کرد. هر بار می‌اندیشیم که دیگر به عمق فاجعه رسیده‌ایم؛ مگر از سیاهی بالاتر هم رنگی هست؟ این بار ترامپ و نتانیاهو دست به دست هم دادند تا تاریک‌تر از سیاهی را ابداع کنند. آنها این بار حتی جهت تشریفات هم که شده از نمایندگان رسمی فلسطین دعوتی به عمل نیاوردند؛ مگر برای از میان بردن یک خلق نظرشان را جویا می‌شوند؟ بماند که به‌هر‌حال از میان نمایندگان فلسطین هیچ‌یک هرگز تن به چنین خفتی نمی‌داد.


نتانیاهو و ترامپ این بار هم به تمامی قوانین و مصوبات جامعه بین‌الملل پشت کردند اما این مانع از آن نشد که جامعه بین‌الملل هم با سکوت نفرت‌انگیز خویش همدستی خود را با آپارتاید اسرائیل به اثبات رساند.

این طرح که بیشتر به یک کلاه‌برداری شباهت دارد حول چند محور اساسی شکل گرفته است:


• اسرائیل تمامی شهرک‌های یهودنشینی را که به‌طور غیر‌قانونی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ساخته شده‌اند به رسمیت شناخته و آن‌ها را در محدودۀ خود می‌گیرد؛ بدین ترتیب فلسطین که عملاً فقط بر ٢٢% مساحت تاریخی خود "حاکمیت" دارد این بار باز یک سوم خاک خود را از دست می‌دهد.

• اورشلیم پایتخت اسرائیل شناخته می‌شود .


• مسئلۀ پناهندگان و در نتیجه حق بازگشت آنان به‌طور کامل از صفحه پاک می‌شود. باید توجه داشت که این حق همواره از اصول اساسی و تخطی‌ناپذیر مبارزات این خلق بوده و هست.


این طرح در‌واقع میخ آخری‌ست که بر تابوت "راه حل" دو دولت کوبیده می‌شود. آن‌ها قصد دارند فلسطین را به منطقه‌ای تبدیل کنند که به‌ راحتی و بدون هیچ مقاومتی مورد استثمار وحشیانۀ سرمایه‌داری قرار گیرد .


ترامپ و نتانیاهو که هر دو درگیر مشکلات سیاست داخلی خود هستند تلاش می‌کنند با این خیمه‌شب‌بازی جدید و با مشغول کردن افکار عمومی دشواری‌های خود را دور زده و راه را برای انتخابات آتی هموار سازند.


با توجه به تمام این نکاتِ بی‌نهایت منفی ممکن است به‌نحو موجهی این سؤال پیش بیاید که آیا این طرح امتیازی هم برای فلسطین دارد؟


خیر‌‌! هزار بار خیر! آنها فقط حق دارند در مقابل ۵٠ میلیارد دلار از همه چیز خود بگذرند و موجودیت خویش را به حراج بگذارند. چندی پیش در نوشتۀ کوتاهی مندرج در همین جا گفته شده بود که آمریکا و اسرائیل قصد دارند نمایندگان فلسطین را دست‌بسته پای میز مذاکره آورده تا حکم مرگ خویش را امضاء کنند. این بار حتی این زحمت را به خود نداده و خود رأساً این مرگ‌نامه را امضاء کردند.


محمود عباس و نمایندگان حماس با هم ملاقات کرده و طبعاً این طرح و مشروعیت آن را مردود شمردند. از دیشب مأموران انتظامی تشکیلات خودمختار فلسطین همکاری امنیتی خود را با ارتش اسرائیل قطع کرده و در مقابل، گُردان‌هایی از ارتش اسرائیل به حالت آماده‌باش در آمده‌اند. تظاهرات وسیع در شهرهای ساحل غربی و همین‌طور در غزه آغاز شده و موج اعتراضات وسعت خواهد یافت.


اگر چه اجرای عملی این طرحِ آمریکا بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد باید همچنان و بیش از پیش به انعکاس مبارزات خلق فلسطین ادامه داد و تأکید کرد که مبارزه با سرمایه‌داری به‌خصوص در خاورمیانه نمی‌تواند جدا از مبارزه با آپارتاید اسرائیل و تمامی ارتجاع منطقه باشد. در این میان نباید از پیوستن فعال به جنبش بایکوت و انعکاس دائم آن لحظه‌ای غافل شد.


این امر، حداقلِ همبستگی با خلق فلسطین است!