Activestills-gaza-13.10.23.jpgباید جلوی فاجعه‌ی انسانی در غزه گرفته شود
دو میلیون نفر در غزه زندگی می‌کنند. انتقام گرفتن از همه، گرسنگی دادن به آنها، محروم کردن‌شان از آب آشامیدنی، نگه‌داشتن‌شان در تاریکی، انعکاس سیاستی جنایتکارانه است که قوانین بشردوستانه بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و جنایت جنگی محسوب می‌شود. 

بیانیه مشترک پزشکان برای حقوق بشر و بتسلم

از زمان جنایات جنگی وحشتناکی که حماس در روز شنبه مرتکب شد، اسرائیل بی‌امان و یک‌سره غزه را بمباران می‌کند. هزاران تُن بمب ریخته شده است و ساکنان [غزه] جایی برای فرار ندارند. به گفته وزارت بهداشت فلسطین، تاکنون بیش از  ۵۰۰ نوجوان، کودک و نوزاد و همچنین بیش از ۲۷۶ زن و ده‌ها خانواده کشته شده‌اند. بیش از ۶۶۰۰ نفر مجروح شده‌اند. کل محله‌ها از بین رفته‌اند، زیرساخت‌های اساسی ویران شده و بیش از ۴۲۳۰۰۰ نفر آواره شده‌اند.

همان زمان، یوآو گالانت، وزیر دفاع دستور داده تمام گذرگاه‌ها به‌طور قطع بسته شوند و اعلام کرده که "نه برق، نه غذا، نه سوخت - هیچ چیز وجود نخواهد داشت." اسرائیل کاتز وزیر زیرساخت گفته که اسرائیل آب و برق نوار غزه را قطع خواهد کرد. کاتز گفت: "بدون سوخت، برق محلی ظرف چند روز و ایستگاه‌های پمپاژ ظرف یک هفته قطع می‌شود."گذرگاه رفح نیز پس از آن که اسرائیل به مصر اعلام کرد که به هر کامیونی که از طریق آن کالا حمل کند ضربه خواهد زد، تعطیل شد. اسرائیل برای جلوگیری از ورود کالا از منطقه، جاده‌ای نزدیک گذرگاه را نیز بمباران کرد و پس از تعمیر، باز هم آن را بمباران کرد.

چند روزی است که هیچ غذا، کالا، دارو، تجهیزات پزشکی، سوخت و گازوئیل وارد نوار غزه نشده است. نتایج از قبل مشخص است. ساکنان غزه کاملاً به منابع دنیای خارج وابسته هستند و کمبود مواد غذایی احساس می‌شود و انتظار می‌رود ظرف چند روز بدتر هم بشود. همان‌طور که رسانه‌ها گزارش می‌دهند، اگر اسرائیل به برنامه حمله زمینی خود تحقق ببخشد، وضعیت بلافاصله به‌طور تصاعدی بدتر خواهد شد.

نیروگاه غزه کار خود را متوقف کرده و ساکنان اکنون تنها سه تا چهار ساعت در روز برق دارند. کارخانه‌های نمک‌زدایی، پمپ‌های آب و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب که همگی به برق وابسته هستند نیز تعطیل شده‌اند و ساکنان نیز دسترسی به آب آشامیدنی را از دست داده‌اند.

بیمارستان‌ها به دلیل تعداد زیاد مجروحان در آستانه فروپاشی قرار دارند. به گفته وزارت بهداشت فلسطین، تجهیزات دارویی و تجهیزات جراحی تنها تا دو هفته دیگر دوام خواهد آورد. پس از آن دیگر امکان ارائه خدمات درمانی به مجروحان و بیماران وجود نخواهد داشت. انتظار می‌رود گازوئیل برای ژنراتورها بیش از یک هفته دوام نیاورد و در آن زمان، بیمارستان‌ها دیگر برق نخواهند داشت. انتظار می‌رود کمبود برق بر مراقبت از ۱۱۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۰۰ نوزاد نارس و همچنین ۵۸ آزمایشگاه و بانک خون تأثیر بگذارد. علاوه بر این، اگر یخچال‌هایی که در حال حاضر برای نگهداری صدها جسد استفاده می‌شوند از کار بیفتند، خطر بیماری و آسیب جدی به سلامت عمومی وجود دارد.

دو میلیون انسان در غزه زندگی می‌کنند. نه «حیوانات انسانی»، آن‌طور که گالانت وزیر دشنام داده، نه «ملت قاتلان و قصابان کودکان»، آن‌طور که وزیر کاتز گفته است. انتقام گرفتن از همه، گرسنگی دادن به آنها، محروم کردن‌شان از آب آشامیدنی، نگه‌داشتن‌شان در تاریکی، انعکاس سیاستی جنایتکارانه است که قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض می‌کند و جنایت جنگی محسوب می‌شود. محروم کردن غیرنظامیان از دسترسی به کمک‌های انسانی و درمانی ممنون است. قطع زیرساخت‌های که برای بقای‌شان حیاتی است ممنوع است.

وحشتناکی جنایات حماس در روز شنبه که هر روز بیشتر اعیان می‌شود، نمی‌تواند چنین آسیبی را به مردم غیرنظامی توجیه کند. دو میلیون نفر در چنین شرایطی نمی‌توانند زنده بمانند و یک بحران انسانی که کاملاً ساخته دست بشر است، در راه است.

هنوز هم می توان از آن جلوگیری کرد.

برگرفته از:

https://www.phr.org.il/en/a-humanitarian-disaster-in-gaza-must-be-averted/